Klubbens historia


1990 startade klubben sin verksamhet under Riksidrottförbundet och Svenska Budoförbundet (under Karatesektionen) som

Pouhasa Hapkido Taekwondo i en av Stockholms Södra förorter

då syftet var att sysselssätta ungdomar i första hand.


1995 böt klubben namn och logga till det nuvarande

Stockholms Södra Hapkido Taekwondo då klubben alltid legat på

Stockholms södra sida.


1996 var klubben en av de första medlemsklubbarna som var med och startade Svenska Taekwondoförbundet för att bryta sig loss från Svenska Budoförbundet och därmed kunna delta i Olympiska Spel längre fram i tiden.


Klubben har legat på samma plats sedan 1996 i Hammarbykyrkanssporthall.


Om träningen


På Stockholms Södra Hapkido Taekwondo tränar vi till den större delen inför de praktiska kampmomenten.


Vi tränar såklart mönster och traditionellare tekniker också, dock mer som förberedelser inför graderingar.

 

Eftersom kampmomentet i tävlingsform kräver mycket fys så består stora delar av träningarna av kondition, styrka och koordinationsträning.

 

Träningarna är mer allmänidrottsliga än grenspecifika eller bara kampsportsinriktade som många andra kampsportsklubbar.

Vi står alltså inte bara och matar in tekniker. 

 

Detta har för klubben bidragit till att många från andra idrotter (icke kampsportare) kommer och kompletterar sina idrotter med våran träning. 


Resultat 

Klubben har under sina 30 år tagit fram medaljörer i:

 

Taekwondo

Internationella tävlingar

Nordiska mästerskap

Svenska mästerskap

Distrikts mästerskap

Svenska Elitserien

 

Samt andra tävlingsformer som:

Master Cup (Blandade arter mot varandra i stående kamp)

All Style Open (Blandad arter mot varandra i stående kamp)

 

Även i kampsporter som:

Kickboxning

Thaiboxning

Judo

Dojang regler (Lokalen)

  • Buga mot flaggor och instruktör / instruktörer när du går in eller ut ur lokalen


  • Lyssna på instruktören / instruktörerna


  • Stå kvar på plats när man är klar med övning


  • Informera instruktören om du behöver lämna lokalen av olika skäl så att du inte bara försvinner


  • Var en bra förebild, vårda ert språk och uppförande


  • Hjälp till att plocka fram och ställa tillbaka saker

Trevnads regler

  • Hygien är viktigt speciellt när man tränar idrott med kroppskontakt. Detta för allas trevnad men samt också för att minska bakteriell spridning.

  • Tvätta händerna det första du gör när du kommer till klubben.


  • Har du ett t ex väldigt aktivt kroppsligt arbete kan det vara bra att duscha av sig lite snabbt innan pass.


  • Rena träningskläder är en självklarhet inte bara för trevnad utan för minska bakteriell spridning.


  • Torka er i duschen, torka upp efter er om ni blöter ner golvet i omklädningsrummet.


  • Ta med er fruktskal och liknande och släng det i soppkorgarna utanför kyrkan så det inte samlas flugor och dylikt.